DojoFest

Praktisch

  • Campus Kaai van de Erasmushogeschool Brussel: Nijverheidskaai 170, 1070 Anderlecht
  • Vanaf 13u
  • Vlot bereikbaar met het openbaar vervoer. Kom je met de auto is de dichtstbijzijnde parking Delacroix (Rue Jules Ruhl 1, 1070 Anderlecht). Het is vlakbij markt die dag dus we raden aan zoveel mogelijk het openbaar vervoer te gebruiken.

Booths & Talks (13u-16u)

Gelijkvloers
Verdieping

Booths

1. Lego Spike Essential & Prime - CoderDojo Londerzeel
Begin 2023 zijn we gestart met een nieuw Lego Spike parcours, met steun van CoderDojo België (DBSF-project-funds). Tussen de maandelijkse Dojo's kunnen deelnemers deze (dure) sets gratis lenen om thuis te gebruiken. In samenwerking met de lokale scholen proberen we kinderen uit kansarme groepen te bereiken om hen interessante leermogelijkheden te bieden. Lego is erg gebruiksvriendelijk: de vertrouwde hardware stimuleert bouwen en uitvinden, terwijl het programmeren op Scratch gebaseerd is. Onze coaches demonstreren Lego Spike Essential & Prime. ~ londerzeel.bibliotheek.be/lego_spike

2. Supersized 1D LED-games - Fri3d VZW
Computerspelletjes zijn tegenwoordig altijd ingewikkelder, dus we vonden het tijd om terug te gaan naar de basis. Een rij lampjes en een eenvoudige controller is alles wat je nodig hebt voor ouderwets plezier. We hebben een supergrote 1-dimensionale versie van het über-klassieke pong gemaakt, samen met een gigantisch (maar eenvoudig) LED racespel en een paar line-wobblers. Go big or go home! ~ fri3d.be

3. Slow motion football game - EVS Broadcast Equipment
Op onze stand krijg je de kans om te begrijpen hoe slowmotion sporten worden gedaan en om zelf onze afstandsbediening te testen, die voor alle grote sportevenementen wordt gebruikt! ~ evs.com

4. Interactive sound art - De Creatieve STEM
Alledaagse voorwerpen in combinatie met sensoren en elektronica vormen een eigenzinnig muziekinstrument. Geluid kan een bron van inspiratie zijn, het prikkelt onze verbeelding en zet aan tot actie. Alledaagse voorwerpen in combinatie met sensoren en elektronica vormen een eigenzinnig muziekinstrument.
~ fabzero.eu & decreatievestem.be

5. Retro gaming experience - Devoteam
Kom je bij ons gamen in Retrostyle?
Devoteam is een toonaangevend adviesbureau voor digitale strategie, technologie en cyberbeveiliging. Met 25 jaar ervaring en 10.000 medewerkers in Europa, Midden-Oosten en Afrika, transformeert Devoteam bedrijven met creativiteit, technologie en data. ~ belgium.devoteam.com

6. Programming robots from toddlers to adults - Digitale Wolven
Met de Wunderkind hebben de allerkleinste plezier en met de mBot is er plezier van 9 tot 99 jaar. ~ digitalewolven.be

7. Race simulators - Gamified
Race, VR en prijzen wachten op je! Kom naar onze stand voor een voorproefje van onze adrenaline-race-ervaring als geen ander. Maak je klaar om op toeren te komen en race naar de overwinning in onze meeslepende Race Corner. Ben jij degene die de titel van snelste coureur opeist en naar huis gaat met een van onze prijzen? ~ gamified.be

8. Loud inspirational exciting revitalising cool games - CoderDojo Lier
Fun met Scratch, mBots & Makey/Makey. Zorg dat je propere kousen aan hebt :-)

9. Pimp your 10Y t-shirt

10. VR Mini-games - The Park Playground
Een voorproefje van wat VR te bieden heeft. ~ theparkplayground.com

11. Programming your own mocktail - Sweet Mustard
Programmeer je eigen mocktail en laat onze mocktail-robot je drankje voor je bereiden. ~ sweetmustard.be

12. The FetchBot & ESA's Astro Pi Mission Zero project - La Scientothèque
La Scientothèque, lid van het ESERO Belgium consortium van de European Space Agency, zal 2 activiteiten demonstreren: De FetchBot: met behulp van kunstmatige intelligentietechnieken leer je onze rover hoe hij monsterbuizen op de bodem kan vinden, net zoals NASA en ESA over een paar jaar zullen doen om de buizen te vinden die de rover Perseverance op Mars heeft achtergelaten. & Het Astro Pi project: Elk jaar bereiden duizenden jongeren programma's voor om flitsende beelden weer te geven aan boord van het internationale ruimtestation! Op onze stand kun je een afbeelding coderen op een Raspberry Pi en de resulterende veranderingen op het LED-display bekijken. ~ lascientotheque.be

13. WeGoSTEM - Build and program an art robot - Dwengo vzw
Maak en programmeer een kunstrobot. In deze workshop kun je zelf, of samen met je familie, een kunstrobot bouwen en programmeren. ~ dwengo.org

14. Whizzkids workshop - Whizzkids VZW
Zoek op het internet en kraak de code van de escapebox. ~ whizzkids.online

Steve the Robot - Slightly Overdone
Jan De Coster maakt robots, interactieve installaties en prototypes voor reclame, kunst en wetenschappelijk onderzoek. ~ jandecoster.com

PhotoBooth

Talks

1. Open Source can be applied to more than just code, young and old, physical and virtual - Nick Veenhof - NL
Nick is op vroege leeftijd aangetrokken geweest door de mogelijkheden die computers hem gaven. Laten we het "prutsen" noemen. Ondertussen werkt Nick bij GitLab en is hij verantwoordelijk voor de vrijwilligers (contributors) die een steentje willen bijdragen aan het Open Source project. Hij heeft hij reeds 15 jaar ervaring in de Open Source wereld achter de rug, en blikt ook even terug naar zijn kindertijd, vertelt persoonlijke anekdotes en stelt ons de vraag waarom we kinderen aanzetten tot spelen, experimenten, "prutsen" maar dit eigenlijk zelf niet toepassen. In deze talk bespreekt hij hoe GitLab de basis van het leren, experimenteren en openheid van informatie toepast in het dagelijkse leven en daar een enorm voordeel uit haalt.
~ gitlab.com

2. Getting to know the CoderDojo Foundation - Sonja Bienert - EN/Remote
Sonja is een medewerker van CoderDojo die in Ierland woont en samenwerkt met CoderDojo organisaties over de hele wereld. Ze heeft psychologie gestudeerd. Ze heeft gewerkt als adviseur in interculturele langdurige studentenuitwisseling voor een non-profitorganisatie op basis van vrijwilligerswerk. Ze werkt graag samen met mensen van over de hele wereld om lokale gemeenschappen verrijkende ervaringen te bieden. ~ coderdojo.com

3. Opportunities and challenges of robots - Bram Vanderborght - EN
Prof. dr. ir. Bram Vanderborght promoveerde in 2007 aan de Vrije Universiteit Brussel. Hij deed onderzoek in het JRL lab in AIST, Tsukuba (Japan) en deed zijn post-doc onderzoek aan het Italiaanse Instituut voor Technologie. Sinds 2009 is hij hoogleraar aan de VUB. Hij kreeg een ERC startsubsidie en coördineert momenteel drie EU-projecten over slimme en zelfhelende materialen voor zachte robots. Zijn onderzoeksinteresses zijn mens-robot samenwerking voor toepassingen in gezondheid en productie zoals exoskeletten, prothesen, sociale robots, drones en cobots. Hij is als wetenschappelijk medewerker verbonden aan imec, België. ~ brubotics.eu

4. Programming in space : Astro Pi and FetchBot - Jean Olgiati + Yann-Aël Le Borgne - FR
Yann-Aël Le Borgne : Doctor in de computerwetenschappen (Machine Learning Group - ULB), met 15 jaar ervaring in toegepast onderzoek naar machinaal leren (Machine Learning Group, ULB). Yann-Aël werkt sinds 2021 bij La Scientothèque, waar hij leermiddelen ontwikkelt over kunstmatige intelligentie, zowel in het kader van het onderwijsprogramma ESERO Belgium (met European Space Agency) als in het kader van het programma AI4Inclusive Education (met DBSF).
Jean Olgiati : Jean is burgerlijk ingenieur met 20 jaar ervaring in openbare planning en stedelijk ontwikkelingsbeleid, en werkt sinds 2020 bij de Scientothèque. In het kader van het ESERO Belgium programma, waaraan de Scientothèque bijdraagt namens het Europees Ruimteagentschap, traint en ondersteunt hij leerkrachten door gebruik te maken van motiverende projecten en middelen die hen ter beschikking worden gesteld om wetenschap te onderwijzen in de context van de ruimte. ~ www.lascientotheque.be

5. Nothing is impossible, from AI on-board spacecraft to governance of their automated services using blockchain/web3 tech. Technology and psychology is a tied duo. - Dr. Red Boumghar - EN
Voormalig Artificial Intelligence onderzoeker bij de European Space Agency, voormalig Data Intelligence Portfolio manager bij de Europese Centrale Bank, met 15 jaar ervaring in digitale transformatie en innovatie, Red is CEO van Parametry.ai, een New Space startup die nieuwe bestuursmodellen bouwt voor een gedecentraliseerde, autonome en slimme baanorganisatie.

6. Hedy programming language - Sabina Chita - NL
My name is Sabina Chiță and after my Master's degree in physics and PhD in astronomy, I dedicated myself fully to innovative and enthusiastic didactics of physics for a diverse group of students. I have been working for eight years now as a physics and programming teacher at Vrije Universiteit Amsterdam at the preparatory year for foreign-language students (VASVU) where I provide VWO-level courses for international students, often refugees. Each year, I teach the three-year VWO physics curriculum in just eight months. I have developed classroom experiments for each physics topic in the programme. I teach both physics and programming, and I have set up a basic Python course to close the knowledge gap among my students. I now also work for Hedy, an accessible and pedagogical programming language developed by Prof Felienne Hermans. Here, among other things, I am involved in organising teacher trainings and maintaining mutual contact to help teachers teach programming. ~ hedy.org

7. Robots bouwen om mensen iets bij te brengen over zichzelf (en over robots) - Jan De Coster - NL
Jan De Coster maakt fysieke interactieve installaties sinds 1999. Hij werkte als art director en producent voor verschillende bureaus zoals BBDO, TBWA en Accenture. Sinds 2012 richt hij zich op robots en hun plaats in de maatschappij.
~ jandecoster.com

8. AI in your own CoderDojo project - Lieven Scheire - NL
De enige echte Lieven Scheire komt graag langs om te praten over neurale netwerken en hoe je op een eenvoudige manier AI kunt integreren in je eigen CoderDojo-project. Heb je zelf al gewerkt met Google's Teachable Machine? Dan nodigt Lieven je uit om je ervaringen te delen.